Reduktionsplikt

Den 1 juli införs reduktionsplikt på allt drivmedel som säljs i Sverige. Detta betyder att drivmedlet ska ha en viss reduktion (minskning) av de fossila CO2-utsläppen. Vi går från frivillig inblandning av förnybart med skattebefriade bioprodukter till tvingande inblandning med full skatt och risk för sanktionsavgifter. Detta är ett lagkrav och en statlig pålaga, dvs. inget som oljebolagen infört.

Vid införandet är kravet på reduktion för diesel 19,3%. För att uppnå denna reduktion krävs en inblandning på c:a 25% biodrivmedel av typen RME och HVO. Hur stor andel som måste blandas i beror på råvaran som används vid tillverkning av den produkt som blandas in. Till exempel ger HVO från slakteri- eller skogsavfall en reduktion på c:a 88% medans en HVO från palmolja ger runt 45-50% (certifierad palmolja ger reduktion på c:a 60%). Vidare införs full skatt på hela produkten. Incitamentet till en inblandning av mer förnyelsebart än det som ger 19,3% reduktion finns således inte då dessa produkter är dyrare. Att blanda in mindre än det som motsvarar den reduktionsplikt som finns straffas genom avgifter.

Höginblandade produkter (med CO2-reduktion på minst 50%), såsom HVO100, RME100 och Ed95, är fortsatt skattesubventionerade fram till 2020-12-31. Däremot kommer med största sannolikhet detta leda till en minskad tillgång av 100% förnyelsebara produkter, främst HVO, då de kommer att behövas inom reduktionsplikten. Effekterna av reduktionsplikten för marknaden och prissättningen är ännu oklar men förväntningarna är att priserna kommer att justeras uppåt.

Lotta Björnberg Hållbarhetschef
060-18 01 25, 072-588 01 25
lotta.bjornberg@sundfrakt.se