Nyheter

Verkstadslokaler, Norra Vägen 28

By | Nyheter | No Comments

Lediga verkstadslokaler, Norra vägen 28, Sundsvall

Vi har lediga lokaler på Norra Vägen 28 i Sundsvall. Verkstadslokalen är på 700 kvm med 5 st portar (höjd 4,5 m) och en smörjgrop. Till detta finns även fikarum & omklädningsrum.

Bra skyltläge mot E4 och Norra vägen, samt goda parkeringsmöjligheter.

Tillträde 1 januari 2019 eller enligt överenskommelse.

Vid intresse,  kontakta fastighetschef:
Jörgen Persson, 070-399 01 27, jorgen.persson@sundfrakt.se

AdBlue – Hos Åkerigrus i Bosvedjan

By | Nyheter | No Comments

Nu finns AdBlue också hos Åkerigrus i Bosvedjan

Vi på Alltank är glada över att även stationen Bosvedjan vid Åkerigrus, Sundsvall nu är kompletterad med AdBlue.

SCR-teknik (Selective Catalytic Reduction) har införts framför allt på lastbil euroklass 6 för att klara de höga utsläppskraven. En del i SCR-tekniken är att tillföra AdBlue, som är en färglös och giftfri vätska.

Varmt välkommen att tanka HVO100 och AdBlue på Alltankstationen i Bosvedjan!

Läs mer på om AdBlue på TRB.se

Nu finns AdBlue på Alltank i Kovland

By | Nyheter | No Comments

Nu finns AdBlue att tanka på Alltanks station i Kovland

Alltank säljer nu AdBlue på sin station i Kovland, Västernorrland. AdBlue är en högren urealösning som användas i motorfordon med SCR-teknik.

AdBlue används nu allt oftare till moderna dieselmotorer, för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider.

Varmt välkommen att tanka diesel och AdBlue på Alltankstationen i Kovland!

Läs mer på om AdBlue på TRB.se

Reduktionsplikt

By | Nyheter | No Comments

Reduktionsplikt

Den 1 juli införs reduktionsplikt på allt drivmedel som säljs i Sverige. Detta betyder att drivmedlet ska ha en viss reduktion (minskning) av de fossila CO2-utsläppen. Vi går från frivillig inblandning av förnybart med skattebefriade bioprodukter till tvingande inblandning med full skatt och risk för sanktionsavgifter. Detta är ett lagkrav och en statlig pålaga, dvs. inget som oljebolagen infört.

Vid införandet är kravet på reduktion för diesel 19,3%. För att uppnå denna reduktion krävs en inblandning på c:a 25% biodrivmedel av typen RME och HVO. Hur stor andel som måste blandas i beror på råvaran som används vid tillverkning av den produkt som blandas in. Till exempel ger HVO från slakteri- eller skogsavfall en reduktion på c:a 88% medans en HVO från palmolja ger runt 45-50% (certifierad palmolja ger reduktion på c:a 60%). Vidare införs full skatt på hela produkten. Incitamentet till en inblandning av mer förnyelsebart än det som ger 19,3% reduktion finns således inte då dessa produkter är dyrare. Att blanda in mindre än det som motsvarar den reduktionsplikt som finns straffas genom avgifter.

Höginblandade produkter (med CO2-reduktion på minst 50%), såsom HVO100, RME100 och Ed95, är fortsatt skattesubventionerade fram till 2020-12-31. Däremot kommer med största sannolikhet detta leda till en minskad tillgång av 100% förnyelsebara produkter, främst HVO, då de kommer att behövas inom reduktionsplikten. Effekterna av reduktionsplikten för marknaden och prissättningen är ännu oklar men förväntningarna är att priserna kommer att justeras uppåt.

Lotta Björnberg Hållbarhetschef
060-18 01 25, 072-588 01 25
lotta.bjornberg@sundfrakt.se

För Sundraktare dröjer vintern kvar

By | Nyheter | No Comments

För Sundraktare dröjer vintern kvar

Bild från nyhetstjänsten Njus

Även om sommarvärmen trycker på är Nackstafjället fortfarande en snackis. Vi rekommenderar ett inslag från nyhetssidan  NJUSME.SE. Där visas om hur arbetet fortsätter för Sundfraktare med att ta hand om vinterns rika snömängder. Se våra lastbilar och grävskopor med förare hjälpa solen smälta Nackstafjället meter för meter, ett arbete som verkar räcka sommaren ut.

OBS. Detta inslag lämpar sig bäst för Chrome, Firefox eller tex. Opera webbläsare – (med Explorer har det varit problem).

Vårt stora TACK!

By | Nyheter | No Comments

Vi vill få tacka alla inblandade

Genom en annons i fredags och i helgen  i ST och SN ville vi får ut ett stort tack till alla inblandade för den vinter som varit (nu är ett minne blott) för ett fantastiskt arbete och ett stort tålamod. Se annons i Sundsvallsnyheter

GIF Sundsvall möter IFK Göterborg

By | Nyheter | No Comments

Hemmamatch mellan GIF Sundsvall och IFK Göteborg

Söndagen den 27 maj klockan 15.00 bänkar vi oss återigen på NP3 Arenas läktare. Vi ser fram emot att se vårt lag möta IFK Göteborg i en spännande match.

På med tröjorna, vira halsdukarna runt halsen och kom till arenan för att med oss heja fram laget.

Vi ses!

Hämmande vägslitageskatt

By | Nyheter | No Comments

Ny vägslitageskatt riskerar hämma svensk företagsutveckling

Artikel från: arbetarbladet

Sverige behöver konkurrenskraftiga företag över hela landet. För att det ska vara möjligt krävs kostnadseffektiva vägtransporter. Regeringens nya förslag om införande av vägslitageskatt är därför en viktig fråga för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt Sverige. Ett införande av vägslitageskatt i sin nuvarande utformning skulle särskilt drabba företag i de mellansvenska och nordliga länen och riskerar därmed att hämma samhällsutvecklingen i hela Sverige.

Regeringen föreslår i sin promemoria ”Inriktningsbeslut för beskattning av tung lastbilstrafik” en avståndsbaserad vägslitageskatt. En sådan lösning skulle påverka möjligheterna att bo, leva och verka i stora delar av Sverige, inte minst i de län där företagen är utbrett placerade över en stor yta, långt från kunder och leverantörer.

Om vi använder SCB:s siffror för nettobidraget till Sveriges handelsbalans, det vill säga export minus import så ligger Gävleborgs län på en 3:e plats, Dalarna på 9:e plats, medan Västernorrland och Jämtlands län på 7:e plats. Länen norr om Dalälven står för mycket stora bidrag till den svenska nettobalansen och därmed för vårt välstånd.

Med tanke på våra företags värdefulla bidrag till handelsbalansen kräver vi en översyn av de negativa effekter som kan uppkomma genom ytterligare skatter och pålagor.

”Att addera skatter på det sätt som görs idag, samtidigt som man påför avgifter och skatter på alternativa transportslag är oerhört kortsiktigt och slår mot våra företag och deras arbete och därmed arbetet för regional utveckling och hållbar tillväxt.”, skriver debattörerna.

Bild: Jörgen Svendsen

Arctic Paper är en den största privata arbetsgivaren i Falu kommun, svensk papperstillverkare, med tillverkning bland annat i Grycksbo. Härifrån transporteras årligen en volym på drygt 230 000 ton. Med det förslag som presenteras i promemorian om 1,20 kronor per kilometer i avståndsbaserad vägslitageskatt får Arctic Paper i Grycksbo en kostnadsökning på ca nio miljoner kronor. Företaget verkar på en extremt konkurrensutsatt marknad. En kostnadsökning av denna storlek slår hårt på konkurrenskraften.

De flesta av våra företags logistikkedjor består av olika transportslag som är helt beroende av varandra. Vad händer med våra hamnar och andra logistikföretag när företagen i regionen får sådana kostnadsökningar? Vad kommer det att betyda för de mellansvenska och nordliga länen?

Hållbar tillväxt och hållbara transporter står högt på våra företags agendor.

Vi verkar tillsammans för att skapa längre kontrakt, fler hållbarhetselement i kravspecifikationer, breda samarbeten, mångfald av alternativa bränslen samt långsiktig teknikutveckling. Nyckelfrågor för att bygga hållbara transportkedjor och hållbar tillväxt. Det går inte att titta på enskilda trafikslag utan transporter måste ses som ett system, där olika trafikslag samverkar.

Att addera skatter på det sätt som görs idag, samtidigt som man påför avgifter och skatter på alternativa transportslag är oerhört kortsiktigt och slår mot våra företag och deras arbete och därmed arbetet för regional utveckling och hållbar tillväxt.

 

” Vi anser att man bör tillsätta en utredning som ger en samlad bild över de konsekvenser och de effekter som en avståndsbaserad vägslitageskatt har på näringslivet och dess konkurrenskraft.”

 

Vi ser en alltför kortsiktig lösning av ett finansieringsresonemang som saknar koppling till det faktiska arbete som pågår ute hos våra företag.

1. Vi anser att promemorian inte bör ligga till grund för ett inriktningsbeslut för beskattning av tung lastbilstrafik.

2. Vi anser att man bör tillsätta en utredning som ger en samlad bild över de konsekvenser och de effekter som en avståndsbaserad vägslitageskatt har på näringslivet och dess konkurrenskraft.

3. Vi anser att en utredning också bör söka koordinera de befintliga avgifter och skatter som idag lagts på företagen.

4. Vi anser att dialogen med företagen beträffande hållbar logistik och utveckling bör utvecklas och säkerställas.

Lennart Eberleh, VD Rottneros
Marcus Hedblom, VD koncernchef Ovako
Andreas Rastbäck, Affärschef Holmen Skog
Markus Sundström, VD Sundfrakt
Olle Larsson, VD Fiskarheden
Michael Fejér, VD Artic Paper Grycksbo
Olov Söderström, VD Norrskog
Björn Lyngfeldt, Kommunikationsdirektör SCA
Oliver Dogo, VD Handelskammaren Mittsverige
Andreas Garp, VD Mellansvenska Handelskammaren